Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kister: ViaTOLL – niepotrzebne obawy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
06-09-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kister: ViaTOLL – niepotrzebne obawy
Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego, współautor analizy „E-myto. Raport otwarcia” (fot. Instytut Jagielloński)
Przyzwyczailiśmy się w Polsce do tego, by wszystkie – lub niemal wszystkie – wielkie projekty infrastrukturalne uważać za skazane na klęskę. Żeby być uczciwym: za taką postawę trudno winić polską skłonność do narzekania i niewiary w sukces. Takie strategiczne przedsięwzięcia, jak modernizacja kolei i budowa dróg idą jak po grudzie - pisze ekspert Instytutu Jagiellońskiego, Łukasz Kister.

System prawny, z jakim mamy do czynienia, skutecznie paraliżuje szybką realizację inwestycji, począwszy od etapu przetargu, a na realizacji skończywszy. Za ilustrację tych problemów może posłużyć wdrażanie systemu viaTOLL: procedura przetargowa, obliczona na pół roku, przeciągnęła się do dziesięciu miesięcy, a chaos związany z interpretacją niejasnych przepisów na szczeblu lokalnym stał się jedną z przyczyn opóźnień w osiągnięciu przez niego pełnej funkcjonalności.

Dziś, po niemal dwóch miesiącach od uruchomienia e-myta w naszym kraju, widać, że w co najmniej trzech kwestiach sceptycy nie mieli racji. Przypomnijmy sobie niektóre publikacje medialne z pierwszej połowy lipca. Pisano, że TIR-y rozjadą boczne drogi. Eksperci uspokajali, że – tak, jak w innych krajach – w pierwszym okresie kierowcy aut o masie całkowitej powyżej 3,5 tony istotnie będą starali się uciekać z płatnych szlaków, ale po kilku tygodniach sytuacja zacznie się normalizować. To przecież kwestia prostej kalkulacji: nadkładanie drogi i ryzyko kary powiększają koszty. Oczywiście problematyczna może być kwestia koncesjonowanych odcinków autostrad, które z niejasnych powodów zostały wyłączone z jednolitego systemu opłat. Kolejne z ponurych proroctw dotyczyło znaczących podwyżek cen żywności i innych artykułów, spowodowanych opłatami z tytułu e-myta. Owszem, podwyżki były, tyle że – jak zauważyli m.in. eksperci Centrum im. Adama Smitha – jeszcze przed wprowadzeniem systemu. Jeśli patrzeć na koszty transportu, które istotnie mogą przełożyć się na wzrost cen na sklepowych półkach, to o wiele większym zagrożeniem jest nieustannie rosnąca cena benzyny.

W gruzach legł i trzeci mit – mianowicie to, że poprzez późniejsze osiągnięcie przez viaTOLL całkowitej efektywności państwo poniesie straty. Warto zauważyć, że umowa z wykonawcą systemu, firmą Kapsch, jest skonstruowana w sposób modelowo zabezpieczający interesy budżetu. Oprócz umownych kar wykonawca jest zobowiązany do pokrywania różnic w zaplanowanych przychodach, wynikających z niepełnej szczelności systemu. Paradoksalnie, biorąc pod uwagę zbyt małą liczbę urzędników Inspekcji Transportu Drogowego, kontrolujących ciężarówki i autobusy, póki viaTOLL nie jest w 100 procentach funkcjonalny, państwo może liczyć na większe dochody. Z chwilą, gdy pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta, zapewnienie założonych wpływów z tytułu e-myta będzie tylko i wyłącznie problemem urzędników.

W zeszłym tygodniu poznaliśmy oficjalne dane dotyczące przychodów z viaTOLL’a. Przez pierwsze 54 dni działania system zarobił dla skarbu państwa około 79 mln zł. Kwoty te nie obejmują tej części przychodu, która nie została zebrana z przyczyny niepełnej szczelności systemu, czyli 5-10 proc. Różnicę tę, po weryfikacji, pokryje zgodnie z umową firma Kapsch.

viaTOLL zarabia – nie tylko na siebie, ale i na nowe drogi. Należy mieć nadzieję – jakże płonną w naszych realiach – że kwoty uzyskane z tego tytułu pozwolą na obalenie innego stereotypu: że Polska pozostanie drogowym skansenem Europy. Przecież wcale tak być nie musi.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5